Review: Sekiro: Shadows Die Twice

Sinds het werd aangekondigd, is Sekiro: Shadows Die Twice hèt onderwerp geweest van ongebreidelde speculatie. Sommige mensen waren bang dat het te veel zou lijken op Dark Souls en Bloodborne, anderen dat het te anders zou zijn. Schijnbaar werd elk karig detail geanalyseerd, uit elkaar gehaald en opgehouden als een voorbeeld van waarom Sekiro voorbestemd was om ofwel een moderne klassieker of een flop te worden, afhankelijk van wie je het vroeg. Het kan voor Sekiro onmogelijk zijn om volledig uit te komen onder de lange schaduw van de Soulsborne-spellen en het subgenre dat ze hebben gelanceerd, maar Sekiro verdient het om op zichzelf te staan. Het is geen Soulsborne-game, maar het is een spel met FromSoftware door en door en een uitstekende game.

Ontdekking is een van de centrale aspecten van elk spel met FromSoftware. Misschien is zelfs meer dan hun veelbesproken probleem, het trage ontrafelen van zowel de werking van het spel als het punt waarop het draait, iets dat From Software beter doet dan welke andere ontwikkelaar dan ook. Sekiro is veel toegankelijker in termen van hoeveel het je van tevoren vertelt, maar het is nog steeds het beste om in het spel te gaan en er zo min mogelijk over te weten. Ik ga expliciete verhaaldetails vermijden, maar wees gewaarschuwd dat ik misschien enkele dingen zal bespreken die je liever zelf ontdekt.

De schaduw van oorlog omringt Sekiro. Het vindt voornamelijk plaats in en rond het grondgebied van de Ashina-clan tijdens de Japanse Sengoku-periode. Of tenminste, een versie van die tijd fictief genoeg gemaakt om onsterfelijke monniken, King Kong-grote apen en allerlei soorten magie naast de periodegebonden architectuur toe te staan. Het hoofdpersonage is een shinobi die zijn jonge meester Kuro, bekend als de goddelijke erfgenaam, probeert te redden van Genichiro Ashina. Kuro lijkt, zoals zijn naam doet vermoeden, over bevoegdheden te beschikken die letterlijk door God zijn gegeven, en iedereen die hij kiest met de kracht om uit de dood op te staan, tot leven te wekken. Zoals je je misschien wel kunt voorstellen, dat maakt dat veel mensen meer dan blij zijn om de babysit-taken van Sekiro over te nemen. Het verhaal spiraalsgewijs vanaf daar, met Sekiro het aanvallen van het kasteel waar Kuro wordt gehouden en uiteindelijk op weg naar meer exotische en onherbergzame locaties.

Het hoofdpersonage is enorm goed uitgerust voor zijn taak, met een arm met prothesen vol met wapens, bliksemsnelle reflexen en natuurlijk de kracht om terug te keren uit de dood. Gevechten in Sekiro zijn gebaseerd op een systeem dat posture wordt genoemd. Aanvallen van vijanden of het perfect afbuigen van hun aanvallen drains hun houding, die hen voor een deathblow stelt, terwijl het nemen van schade of het misleiden van deflecties je posture verlaagt, het is verbazingswekkend. Bazen en mini-bazen nemen meestal meer dan één deathblow om te verslaan en hun houding is in de eerste plaats veel moeilijker te verminderen. Het uitgangspunt van een moeilijke strijd en de kennis van het aantal manieren waarop je een tegenstander moet benaderen, maken van elke strijd een spannende confrontatie met tientallen mogelijke strategieën. Wanneer je gedood wordt, heb je de mogelijkheid om te herrijzen en een betere tactiek te proberen. Je krijgt één ressurection per keer dat je rust op een van de idolen verspreid over de wereld, die ook dienen als snelle reispunten en stations om je statistieken te upgraden en je kunt extra gebruik maken door vijanden uit te voeren.

Je zult de katana waarmee je de game begint nooit vervangen, maar tussen je prothetische tools en vrij te spelen vaardigheden kun je de manier waarop je speelt elke keer dat je wilt, veranderen, zelfs midden in het gevecht. Kiezen wanneer je een speer moet gebruiken die vijanden dichtbij kan trekken, een snelle vlaagaanval of krachtige bovengrondse schuine streep kan het verschil zijn tussen leven en dood of kan beslissen wie leeft en wie sterft. Wanneer je vijanden gewoon weghaalt, is dat niet de moeite waard, je kunt vuur of vergif proberen, je vastgrijpen om te herstellen, de hordes vijanden verdunnen door stealth of een aantal andere onorthodoxe strategieën uitproberen. En je zult ze allemaal moeten gebruiken. Als ik zeg dat sommige van zijn uitdagingen onoverkomelijk lijken, bedoel ik dat ik soms niet eens wist hoe ik ze moest overwinnen, laat staan dat ik het echt moest proberen.

Sekiro heeft een meer traditionele plotstructuur in Sekiro, dat wil zeggen dat je het ritme van het verhaal volgt. Om te beginnen heb je een opmerkelijke hoeveelheid vrijheid in de voortgang van het spel. Er zijn bepaalde knelpunten waar je een verhaalbeat moet voltooien om de volgende te beginnen, maar na de eerste paar uur was er bijna nooit een tijd waarin ik niet op zijn minst twee of drie keuzes had van waar te ga als volgende. Je kunt ook de zijverhalen van verschillende NPC’s die je tegenkomt verkennen en zelfs een aantal belangrijke beslissingen nemen over het hoofdverhaal.

Verspreid over de verschillende levels zijn tal van schatten net buiten bereik en mini-bazen klaar om de vloer met de onvoorbereide ​​te vegen. Toen ik niet wist hoe ik door een gebied moest gaan of niet in staat was om een ​​tegenstander te verslaan, kon ik bijna altijd ergens anders heengaan om af te koelen of mijn volgende zet uit te zetten. Ik was geschokt toen ik ontdekte hoe vaak ik, toen ik geconfronteerd werd met een vijand waarvan ik dacht dat ik misschien helemaal niet in staat was om te verslaan, een hulpmiddel, een voorwerp of een techniek ontdekte in een ander gebied dat me er doorheen leidde. Er was zoveel te doen op zoveel verre plaatsen dat ik notities moest gaan maken over paden die ik nog niet had genomen, zodat ik ze allemaal kon onthouden.

Zeer weinig van de bazen van Sekiro belichamen het archetype dat zo veel Soulsborne-bazen deden. In plaats daarvan zijn de meeste grofweg menselijk gevormd, en het terugnemen ervan hangt veel meer af van snelle reflexen en slimme strategie dan van uithoudingsvermogen en het vermogen om uit de weg te gaan. Toch vertakken sommige zich in sommige echt onvoorspelbare richtingen. Als je gewend bent om zwaarden te slaan met samurai, is het nogal een schok de eerste keer dat je jezelf opgesloten voelt in een arena met een bovennatuurlijke gruwel die rechtstreeks uit Lordran lijkt gescheurd. De meeste boss-gevechten vinden plaats in meerdere fasen, omdat elke keer dat je een deathblow-actie uitvoert, ze hun vechtstijl zullen veranderen. Je kunt je nooit op je gemak voelen met je strategie, zelfs als je vijand bijna dood is. Ik heb gezien dat bazen nieuwe bewegingen gebruikten bij mijn tiende keer tegen ze te vechten en hun patronen te veranderen zodra ik ze had verslagen. Zelfs in de meest verpletterende en lastige confrontaties kwam ik altijd op het idee om hun ontwerp te waarderen, meestal nadat ik ze had verslagen en mijn frustratie had uitgewerkt. Bij bazen gaat het net zo goed om je mechanics als om je vermogen om hun zwakheden te vinden en te exploiteren.

Sekiro: Shadows Die Twice slaagt er op bijna alle mogelijke manieren in om zijn monsterlijk hoge verwachtingen waar te maken. Het risicovolle vechtsysteem is net zo bevredigend als het straft en het level-ontwerp nodigt je uit om elke centimeter van de wereld te verkennen. Hoewel de locaties en vijanden niet zo gevarieerd zijn als in eerdere FromSoftware-spellen, merk je nauwelijks dat je zwaarden met tegenstanders vergrendelt over verschillende prachtige instellingen. Sekiro vertelt een intrigerend verhaal over loyaliteit en dood. De game zit boordevol verrassingen en gemakkelijk te missen zijmissies.
Good
  • Visueel en grafisch prachtig
  • Gevechtssysteem vernieuwend