Review: Fate/Extella Link

Fate/Extella Link is gemaakt door Marvelous en uitgegeven door XSEED Games. De game wordt gereleased op 19 maart voor de Verenigde Staten en Europa. Het is verkrijgbaar op de PlayStation Vita, Playstation 4, Steam en de Nintendo Switch.  In deze review lees je wat ik van de game vind.

Fate/Extella Link is een actie game gebaseerd op de Fate series. De anime series fate gaat over een heilige oorlog. Spelers hebben de rol van een master, samenwerkend met servants om vijandelijke servants te verslaan om de heilige oorlog te winnen. De story van Fate/Extella speelt zich af na de 2011 Playstation game, Fate/Extra. En is het geüpgradede vervolg van Fate/Extella: The Umbral star. Fate/Extella Link vergoot de speelrooster met tien nieuwe speelbare characters, de originele selectie bestond uit zestien characters. De snelle actie gameplay is ook verbeterd, met beter beeldkwaliteit en nieuwe gevecht mechanismen.

De story van Fate/Extella is verteld op de perspectief van de spelers gemaakte master. De game brengt ook side stories van de perspectief van de servants. Fate/Extella’s verhaal is vertoond in een vorm van een roman met daarbij cutscenes. Nieuwe spelers van de Fate series kunnen zich verdwaald raken bij het begin van Fate/Extella’s story. De characters introduceren zich niet echt, behalve dat je de naam hoort te krijgen met een paar zinnen wat de relatie is met de andere characters. In het begin vond ik het best verwarrend, maar als je door blijft spelen begin je de rode draad van het verhaal te begrijpen. En leer je dat het gaat over een interessante story.

De gameplay van Fate/Extella lijkt erg veel op de gameplay van de Koei Tecmo’s Dynasty Warriors series. Spelers gebruiken hun geselecteerde servant en nemen het op tegen grote groepen vijanden om verschillen gebieden van de map over te nemen. Spelers kunnen gebruik maken van lichte en zware aanvallen en het mixen daarvan resulteert in combo’s. Als je Dynasty Warriors vergelijkt met deze game, speelt Fate/Extella op een veel sneller tempo. Speciale aanvallen zorgen er zelfs voor dat de servant veel sneller en veel krachtigere attacks heeft tegen een hele leger vijanden.

Bij Fate/Extella moeten spelers vechten tegen golven van flauw ontworpen robots, met weinig verschil met het design van sector bosses. Dit is niet het enige probleem. Fate/Extella heeft niet veel maps in de game. Toen ik voortgang maakte, moest ik dezelfde maps herhalen. Dit maakt het vechten tegen dezelfde vijanden langdradig.

Fans van de series zouden het vooral erg leuk vinden om hun favoriete characters te zien vechten met elkaar. Terwijl de story wat aan de korte zijde ligt, het verhaal duurt namelijk zo’n vijftien tot twintig uur. Door goed te presteren tijdens een gevecht, kan je ervoor zorgen dat de vriendschap level met een servant wordt verhoogd. Als dat level hoog genoeg is, krijgen spelers een speciaal gesprek met dat servant. Ook kun je daardoor verschillende soorten kostuums verkrijgen.

Als we naar de grafische kant kijken is Fate/Extella niet de meest indrukwekkende game. De in-game characters zien er scherp uit, maar vind ik dat de omgeving er wat muffig uitziet. Het is ten opzichte van de vorige game Fate/Extella: The Umbral Star wel wat beter. Echter speelt Fate/Extella Link vloeiend met een vaste frame rate, zowel op de tv en als op de handheld. Fate/Extella’s soundtrack is ook niet zo slecht, maar vaak had ik dat je de soundtrack vergeet tijdens het vechten. Aan de positieve kant is de Japanse audiotrack tijdens het opstarten van de game, evenals de Japanse audio voor elke character. De audio is volledig gesproken tijden de story.

Deze review is gebaseerd op de Nintendo Switch versie van de game.

Fate/Extella Link kan een leuk spel zijn, vooral voor de genen die fans zijn van de series, en ook voor de fans van Dynasty Warriors games. Voor wie dat niet het geval is, kan de herhalende gameplay al snel langdradig worden. Al met al is het een goede game om wat tijd te doden en om je krachtig te voelen door grote golven van vijanden te verslaan, maar het echte genot is voor de fan base.
Good
  • Vloeiende gameplay
  • Leuk verhaal