Review: Borderlands Game of the Year

Borderlands is een science-fiction first-person shooter-game met RPG-elementen gemaakt door Gearbox Software voor Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360 en Mac OS X. De game werd onthuld in het Game Deper-magazine van september 2007 en is de eerste van een geplande serie. Het werd uitgebracht op 20 oktober 2009. De enhanched edition voor Microsoft Windows, PlayStation 4 en Xbox One werd uitgebracht op 3 april. In deze recensie lees je of de remaster net zo’n succes is als het origineel.

Gameplay

Borderlands beschikt over een ‘drop-in, drop-out’ coöperatief online-spel met vier spelers naast een modus voor één speler en co-op-modi voor co-op met twee spelers voor consoles. Een groot deel van de gameplay bestaat uit traditionele first person shooter-elementen, die een selectie wapens combineren om te gebruiken en een selectie vijanden om te bestrijden. Spelers hebben ook toegang tot voertuigen die kunnen worden aangepast aan de kleur voor voertuigengevechten. Dode vijanden laten willekeurige loot vallen, die je op kan pakken.

Je kunt met vier verschillende classes spelen met ieder hun eigen vaardigheden, skills en backstories. Naarmate de personages levelen, krijgen ze meer basisstatistieken, zoals levenspunten en nauwkeurigheid. Elke class heeft ook drie unieke skill trees om te ontwikkelen. Er zijn ook accessoires die specifiek zijn voor elke class. Dit maakt het leuk omdat je al die vaardigheden met je wapen en equipment kan combineren. De vier klassen zijn:

Brick (Berserker) – Berserk
Lilith (Siren) – Phasewalk
Mordecai (Hunter) – Bloodwing
Roland (Soldier) – Schorpioen Turret

Missies

Net als bij traditionele RPG’s zal de speler een groot deel van de tijd besteden aan missies. Er zijn in totaal 127 missies van verschillende lengte en complexiteit, waarvan er 47 deel uitmaken van het verhaal en de andere 80 als zijmissies. Veel van deze missies kunnen samen worden voltooid. Gearbox wil spelers aanmoedigen om zichzelf een beetje verder te pushen om de volgende missie op hun lijst af te ronden. Elke missie heeft zijn eigen beloningen, zoals nieuwe wapens en voorwerpen, of onthult misschien een nieuw stuk van het verhaal.

Randomisatie

De game beschikt ook over een pistoolgenerator vergelijkbaar met Diablo’s systeem voor het genereren van willekeurige items. Dit nieuwe systeem genereert meer dan 17.000.000 wapens. Het systeem verdeelde de pistolen willekeurig door bijna alles om hen heen te veranderen, inclusief looplengte, kogel type, kogelformaat, reikwijdte, kleur, bouwmateriaal en zelfs elementaire beschadigingsvormen toegevoegd aan de aanval.

PVP

Op elk willekeurig moment of op elke plaats kan een speler een andere speler slaan om een uitdaging te starten. Wanneer de andere speler terug slaat, begint er een 1-tegen-1 gevecht. Spelers kunnen ook naar “arena’s” reizen die zich op verschillende locaties in de gamewereld bevinden. Deze arena’s zijn speciaal gemaakt voor competitief spel, waar spelers het tegen elkaar opnemen in zowel Free-for-all spellen als team-gebaseerde spellen (het winnen van gevechten word niet beloond met voorwerpen maar is uitsluitend voor het doel van plezier).

Verhaal

In de verre toekomst, in het jaar 2864, trekken verschillende kolonisatie schepen naar Pandora, een planeet aan de rand van het heelal. De kolonisten worden daar getrokken op zoek naar een beter leven, evenals enorme minerale rijkdommen waarvan gezegd wordt dat ze op de planeet zijn, vrij om mee te nemen, vergelijkbaar met een futuristische goudkoorts. Enige tijd na het settelen, ontdekken de kolonisten dat er weinig is dat de planeet te bieden heeft, afgezien van enkele afgezakte buitenaardse ruïnes. Toen de bedrijven die de planeet ontginnen vertrokken, lieten ze de criminelen die ze als dwangarbeider hadden gebruikt los en lieten ze andere kolonisten achter. Sommige kolonisten willen snel rijk worden door buitenaardse technologie te ontdekken. De meeste anderen proberen gewoon te overleven. Na zeven aardse jaren brengt de langzame baan van de planeet een overgang van winter naar lente, en veel gruwelijke wezens komen uit de winterslaap. Een baken van hoop voor de overgebleven kolonisten komt naar voren in de vorm van een mysterieuze Alien Vault uitgehouwen in de zijkant van een berg. Er wordt gezegd dat deze kluis enorme hoeveelheden buitenaardse technologie en geheimen bevat. Het enige probleem is dat de mensen die de Kluis ontdekten volledig werden weggevaagd door een soort beschermende kracht. Het enige bewijs van hun ontdekking is een verspreide radio-uitzending, die de schoonheid van de Kluis verkondigt, maar niet de locatie.

Het verhaal wordt naar mijn mening niet heel duidelijk gemaakt door het spelen van de game, maar hoe verder je komt hoe uitdagender en ingewikkelder het verhaal wordt, waardoor je er goed in meegesleept kan worden.

Graphics

Borderlands heeft naar mijn mening een hele aparte en leuke art-style die met de enhanced editie nog scherper te zien is. De game speelt ook soepel weg. De PC-versie van de game heeft geen zware grafische kaart nodig, de console versies daarentegen draaien op 60FPS en in 4K op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X.

Borderlands GOTY Enhanced Edition is een zeer leuke game met goede graphics. er is heel veel te doen in de game dus je raakt niet snel verveeld, dus zeker een aanrader voor Borderlands fans, maar ook voor de mensen die nog nooit een Borderlands game hebben gespeeld is dit wel de moeite waard om te checken.
Good
  • vloeiende gameplay
  • Uren gameplay