Review: World War Z

Omdat er in bijna een decennium geen nieuwe game in de Left 4 Dead-serie is uitgekomen, voelen fans zich behoorlijk in de steek gelaten. Veel ontwikkelaars hebben geprobeerd hun eetlust op te wekken, maar weinig nieuwe games in het befaamde genre behalen het niveau van Left 4 dead. Dan heb je World War Z, de nieuwste poging om de bloederige glorie van Left 4 Dead te heroveren. In deze recensie lees je of dat is gelukt.

World War Z i een vier-speler co-op zombie-shooter heel erg in de Left 4 Dead-ader, hoewel de licentie betekent dat de game een meer algemeen beeld krijgt, dat plaatsvindt in een reeks locaties rond de wereld (New York, Jeruzalem, Moskou en Tokio). Anders dan Left 4 Dead en het vervolg, die elk één doorlopend verhaal vertelden met een enkele partij, serveert World War Z vier grotendeels ongerelateerde korte verhalen en groepen overlevenden. Hierdoor krijgen we aanzienlijk minder personageontwikkeling, hoewel het landschap gevarieerder is. Eerlijk gezegd, het verhaal is niet enorm belangrijk in dit soort spellen, dus de simpele benadering van World War Z is geen groot nadeel.

Elk van de locaties van World War Z bestaat uit twee of drie missies, die elk ongeveer 15 tot 20 minuten in beslag nemen. Nogmaals, deze volgen nauw de Left 4 Dead blauwdruk – baan je weg naar een bestemming terwijl je zombies packs opblaast en je hoofd op een wartel houdt voor gevaarlijke speciale zombietypen. Veel van deze, zoals de Bull en de Lurker worden rechtstreeks gekraakt door L4D. Onderweg zul je ook geregeld caches van munitie, wapens en andere goodies vinden die behulpzaam rondslingeren.

Gelukkig voegt World War Z een paar nieuwe rimpels toe aan de formule. Een daarvan is de toevoeging van klassen – zes in totaal, variërend van normen zoals de Gunslinger en Medic tot meer unieke, zoals de door vuur geobsedeerde Exterminator (mijn persoonlijke favoriet). Ten tweede zijn missies een beetje complexer, met een grotere verscheidenheid aan doelstellingen, wat het samenwerken met je teamgenoten een beetje uitdagender en leuker maakt. World War Z heeft een behoorlijk solide ontwerp, hoewel niet elke missie hetzelfde is gemaakt. Sommigen, zoals de Moskouse missie die spelers opdringt om een ​​Russisch superwapen te activeren dat verborgen is onder het Kremlin, zijn een knaller, terwijl een paar escortmissies minder succesvol zijn. Over het algemeen zijn er meer winnaars dan verliezers.

Natuurlijk is het ding dat echt World War Z onderscheidt, de veelgeprezen Swarm Engine. Het spel kan in één keer tot 500 zombies naar je gooien en zelfs tussen de grote zwermen zul je te maken hebben met grote groepen van de ondoden. Om het te vergelijken, ging ik terug en bekeek een paar video’s van de meest intense missies van Left 4 Dead 2, en ze voelen zich nu ronduit bezadigd door vergelijking. Er is een consistent gevoel van intensiteit in World War Z dat ervoor zorgt dat je handpalmen gaan zweten.

Deze intensiteit bereikt zijn hoogtepunt tijdens de volledige horde aanvallen van het spel, die meestal meerdere golven van honderden zombies naar je gooien. Zodra deze echt grote groepen bij elkaar komen, beginnen ze zich op te stapelen om obstakels te overwinnen en kunnen ze op een aantal interessante, dynamische manieren reageren. Normaal gesproken krijg je een paar minuten voor de horde-slagen een waarschuwing, waardoor je de kans hebt om torentjes, prikkeldraad en andere verdedigingswerken op te zetten, hoewel je je niet vergist, dit is geen tactisch spel in een deel van het verbeelding. Voor het grootste deel verzend je de hordes op een ouderwetse manier, door ze echt goed op te blazen. World War Z bevat verschillende zware wapens voor beperkt gebruik, en er is iets zeer bevredigend aan het ontketenen van een raketwerper of een opgevoerde geweer op een stapel kronkelende wandelaars en kijken terwijl de lichamen en afgehakte ledematen vliegen.

Basisbedieningen en mechanica zijn meestal op punt. Schieten is niet zo strak als het zou kunnen zijn, maar in World War Z staat het in de algemene richting wijzen van een groep zombies en ze laten splatten, en niet nauwkeurig schietvaardigheid. Klikken op de linker analoge stick om sprinten aan en uit te schakelen is niet geweldig, en je melee-aanval is zeker een beetje overmeesterd, maar dat zijn relatief kleine klachten. De game zal je zeker niet wegblazen, maar de prestaties zijn redelijk solide, wat indrukwekkend is, gegeven hoeveel er op elk moment op het scherm kan gebeuren.

Helaas bevat World War Z ook enkele technische problemen. Je zult veel zombies zien vastzitten in dingen of griezelig door de lucht zien zweven, en het spel crashte ook een paar keer. Hoewel ik zag dat enkele gamers problemen hadden met matchmaking, had ik hier persoonlijk geen problemen mee, ik kon snel een volledig team vinden, ongeacht welke fase ik koos. Eens in een missie waren er een paar eigenaardigheden – soms verdwenen zombies willekeurig, of mijn partners zouden schieten op een vijand die ik niet kon zien. Soms begonnen partners met langzamere verbindingen happerig rond de kamer te faseren, wat meer dan een beetje storend kan zijn

World War Z is een fantastische game. De campaign is aan de korte kant. Dat gezegd hebbende, het spel is bedoeld om opnieuw gespeeld te worden, met meerdere moeilijkheidsgraden, en veel moeite om gedaan te worden om je favoriete lessen te verbeteren. Er is ook een PvPvZ-optie, die verschillende Deathmatch, King of the Hill en Capture the Flag-varianten bevat. Deze zijn leuk genoeg, maar over het algemeen voelt PvPvZ een beetje ongebakken aan, klassen voelen zich onevenwichtig en er zijn gewoon niet veel kaarten. Uiteindelijk zal je wens om te blijven spelen in World War Z waarschijnlijk leven of sterven op basis van of je een betrouwbaar team kunt samenstellen om samen mee de apocalypse te overleven.

8
Great

0 0